<<Πολύ μου αρέσουν αυτά που λες. Μιλάς με ειλικρίνεια και απλότητα. Λές αυτά που τα έχουμε στο μυαλό αλλά τα κάνεις πιο απλά. >>
Αυτό ήταν το σχόλιο φίλης στο τελευταίο βίντεο. (Σ ευχαριστώ Μαρίνα!) Και μου δίνει την τέλεια αφορμή να σας γράψω για κάτι που έχουν ξεχάσει πολλοί άνθρωποι’ την σωστή επικοινωνία.
Για να γίνει σωστά η επικοινωνία μεταξύ δέκτη (ανθρώπου που ακούει) και πομπού (ανθρώπου που μιλάει) υπάρχουν πολλές προϋποθέσεις. Τα βασικά για εμένα είναι τα παρακάτω.
- Θα πρέπει να βρίσκονται σε σωστή σωματική κατάσταση.
- Θα πρέπει να έχουν σαφή σκοπό ως προς το γιατί επικοινωνούν.
- Θα πρέπει να βρίσκονται σε περιβάλλον που να επιτρέπει την αδιάκοπτη επικοινωνία.
΄Εχετε παρατηρήσει πόσο δεν θέλετε να ακούσετε οτιδήποτε όταν σας έχει καταβάλει η κούραση, η νύστα, η δίψα, ή η πείνα; Είναι φυσιολογικό. Σε αντίθεση με ό,τι θέλουμε να πιστεύουμε, δεν είμαστε ρομπότ, μηχανήματα που λειτουργούν στον αυτόματο και όποτε εμείς θέλουμε. Ο εγκέφαλος λειτουργει καλύτερα όταν έχει κοιμηθεί, έχει σωστά ποσοστά ενέργειας από φαγητό και νερό και είναι και σε κατάσταση να ακούσει. Θέλει να ακούσει. Εχετε αναρωτηθεί ποτέ αν ο απέναντι άνθρωπος που θέλετε να μιλήσετε είναι σε θέση να λάβει το μήνυμα;…
Οι περισσότερες παρεξηγήσεις στην επικοινωνία δημιουργούνται λόγω προσδοκιών. Για αυτό να προσέχετε τι προσδοκείτε, πότε και από ποιον άνθρωπο.
Προσδοκούμε από άτομα που σεβόμαστε ή τα θεωρούμε δικά μας. Κάποια άτομα προσδοκούν από τους άλλους ανθρώπους να έχουν και κοινή λογική. Τόσα χρόνια που ζω και διδάσκω κοινή λογική δεν βρήκα. Θα χαρώ να μου βρείτε παραδείγματα και να τα μοιραστείτε. Με αυτές τις προσδοκίες ξεκινούν να έχουν ένα θέμα συζήτησης που νομίζουν οι δύο πλευρές ότι είναι κατανοητό και για τις δύο. Δεν συμβαίνει πάντα αυτό.
Σας έχει τύχει να αρχίσει να μιλάει κάποια-ος και να μην σταματάει και να λέει κάποια στιγμή. <<Α και τι έλεγα;>> Και να συνεχίζει; Βρίσκεστε μπροστά σε ένα άτομο που έχει πάθει την γνωστή ρητορίαση. Ρητορεύει, μιλάει για ένα θέμα ανεξάρτητα για το κάτα πόσο ενδιαφέρεται να δει αν όντως το επικοινωνεί ή να ακούσει και να ψάχνει το θέμα. Η επικοινωνία μπορεί να έχει να κάνει με εντολές οπότε περιμένεις την άλλη, τον άλλον να σε ακούσει απλά και να κάνει ό,τι πεις, έχει να κάνει με ΣΥ(Ν) ζήτηση και έχει να κάνει και με διάλογο. Στην συζήτηση ξεχνάμε συχνά αυτό το συν και πιστεύουμε ότι αν ζητάμε συνεχώς κάτι θα γίνει ή αν ζητάμε μόνο εμείς όλα καλά. Για να γίνει σωστή συζήτηση πρέπει να υπάρχει διάλογος. Να ΔΙΑ λέγονται τα άτομα, να ανταλλάσουν τις κουβέντες.
Ο πομπός και δέκτης μπαίνουν στον διάλογο και στην συζήτηση με την προσδοκία τόσο να μιλήσουν όσο και να ακούσουν και έτοιμοι να αλλάξουν γνώμη. Αυτό είναι κάτι πολύ δύσκολο να πραγματοποιηθεί όταν δεν είμαστε ώριμοι. Όταν δεν συνειδητοποιούμε πόσο πολύτιμος είναι ο χρόνος μας να μιλάμε μόνο για να μιλάμε και όταν πιστεύουμε ότι ο μόνος σκοπός είναι να πετύχουμε να πείσουμε με το ζόρι το άτομο που έχουμε απέναντί μας. Νικήτριες και νικητές από μια συζήτηση βγαίνουμε όταν έχουμε καταφέρει να πετύχουμε τον στόχο μας όλοι μαζί.
Οτι είναι δύσκολο δεν σημαίνει ότι είναι ακατόρθωτο.
Η φίλη μου μίλησε για την απλότητα και την ειλικρίνεια των λόγων μου. Μια άλλη μου είχε πει είσαι το μόνο άτομο που ξέρω που ακούς με προσοχή την αντίθετη άποψη και δεν θυμώνεις όταν ο άλλος έχει εκ διαμέτρου αντίθετη άποψη για εσένα. Μου είναι πολύ πιο εύκολο να συγκρατηθώ γιατί δεν έχω προσδοκίες. Με τις αδερφές μου όμως που είχα μου πήρε καιρός να αρχίσω να είμαι πιο ήρεμη. Υπέθετα ότι λόγω κοινών αρχών θα μπορούσαν να καταλάβουν καλύτερα. Είμαστε όλοι διαφορετικά άτομα. Με διαφορετικές προσδοκίες. Και το ΣΥΝ μπροστά από οποιαδήποτε έννοια θέλουμε να τιμήσουμε προϋποθέτει παραδοχή και αποδοχή αυτής της αλήθειας.
Ελεγε ένας άλλος φίλος μου. <<Μα δεν με καταλαβαίνει. Δεν καταλαβαίνει τι του λέω. >>Και του απαντούσα χαμογελώντας. <<Τι ωραία που θα ήταν ο κόσμος αν ήταν όλοι οι άνθρωποι σαν εμάς!>> …
Δεν έχει κανείς υποχρέωση να μας καταλάβει. Έχουμε υποχρέωση να μεταφέρουμε το μήνυμα μας με συνείδηση και ηρεμία είτε για απλή ανταλλαγή απόψεων, να δούμε δηλαδή πώς σκέφτεται ο άλλος, είτε γιατί υπάρχει ένα ζήτημα που πρέπει να επιλυθεί. Ο σκοπός πρέπει να είναι σαφής και κοινός. Γιατί να κάθεσαι να μιλάς διαφορετικά;…
Παίζει ρόλο για την σωστή επικοινωνία το πού βρίσκεσαι επίσης. Πολύ δύσκολο να έχεις μια καλή συζήτηση όταν έχεις κομπρεσέρ στην γειτονιά, ή βρίσκεσαι σε ένα παιδικό πάρτυ και παίζεις, έτσι δεν είναι; Είναι προτιμότερο να αφήσεις την συζήτηση για αργότερα από το να αρχίσεις να φωνάζεις και να νομίζεις ότι επικοινωνείς κιόλας. Σε περίπτωση ανάγκης καλό θα ήταν να αλλάξετε τόπο γιατί όπως είπε κι ένας σοφός, <<αν κάτι δεν σου αρέσει, κουνήσου. Δεν είσαι δέντρο.>>
Συνοψίζοντας, η σωστή επικοινωνία είναι ειλικρινής γίνεται με απλά μεστά λόγια για να είναι πιο εύπεπτο το μήνυμα και σκοπό έχει να μπορούν, όσα άτομα συμμετέχουν, να φεύγουν πιο πλούσια και πιο γεμάτα.
Να θυμόσαστε τα λόγια του σοφού Αισώπου. Ειπέ ά θέλεις και αντάκουε ά μη θέλεις. Πες αυτά που θέλεις και άκουσε αυτά που δεν θέλεις.